X
تبلیغات
سایت تخصصی کار و فناوری شهرستان گرگان
 
قالب وبلاگ
پیوند های سایت
امکانات سایت



تماس با ما

جاوا اسكریپت

این مجموعه عکس به همت آقای شایان سبحانی دانش آموز ممتاز مدرسه نمونه امام علی در پایه سوم کد ۸ سال تحصیلی ۹۲-۹۱ تهیه شده است با تشکر از ایشان

دانلود این مجموعه


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه یازدهم بهمن 1391 ] [ 20:44 ] [ مهدی مقیسه ]

این مجموعه عکس به همت آقای شایان سبحانی دانش آموز ممتاز مدرسه نمونه امام علی در پایه سوم کد ۸ سال تحصیلی ۹۲-۹۱ تهیه شده است با تشکر از ایشان

دانلود این مجموعه عکس


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه یازدهم بهمن 1391 ] [ 20:12 ] [ مهدی مقیسه ]
[ چهارشنبه نوزدهم مهر 1391 ] [ 19:12 ] [ مهدی مقیسه ]

۵۵ والپیپر گلچین شده از والپیپراتومبیل های جدید و اسپرت معروف با کیفیت HD و رزولشون عالی 1920×1200 که باتوجه به بکگراندهای زیبا و مخلوط انها با اتومبیل های زیباتر ، صفحه دسکتاپ زیبایی را برایتان فراهم میکند.

download 55 والپیپر زیبا با کیفیت HD از اتومبیل ها لینک دانلود – 52.1 مگابایت

رمز فایل: www.downloadha.com



موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 ] [ 12:31 ] [ مهدی مقیسه ]

مفتول فولادي نازك و درازي است براي ترسيم خطوط روي قطعات فلزي كار از سوزن خط كش استفاده مي شود به گونه اي كه اثر آن بر روي فلز براي مشخص شدن امتدادها و مسيرهاي مورد نظر برش و... پاك نشود.

 

جنس سوزن خط كش بستگي به نوع جنس قطعه كار دارد و براي رسم خطوط روي سطوح خشن و سخت از فولاد آبديده انتخاب مي شود كه زاويه سر آن 10 تا 15 درجه است.

براي خط كشي بر روي سطوح پرداخت يا قطعاتي كه جنس آنها نرم تر است مي توان از سوزن خط كش هاي برنجي استفاده كرد.

در ورقه هاي فلزي نزم مانند آلومينيوم براي خط كشي محل هايي كه بايد خم يا بريده شوند مي توان به جاي سوزن خط كش از مداد استفاده كرد.


موضوعات مرتبط: آموزش حرفه وفن اول راهنمایی، فصل5:کار با فلز و خودرو، آشنایی با وسایل کارگاه
برچسب‌ها: حرفه و فن
[ جمعه نهم تیر 1391 ] [ 11:23 ] [ مهدی مقیسه ]

 روغن موتور به عنوان یك تركیب چند منظوره، نقش بسیار مهم و اساسی در كاركرد مطمئن موتور خودرو ایفا می كند . اهمیت وجود روغن موتور به حدی است كه جزء ملزومات هر خودرویی محسوب می شود و بدون روغن، عملاً امكان حركت از اتومبیل سلب می شود . با توجه به تغییرات در طراحی های موتور و متناسب با آن، تغییراتی نیز بر روی روغن و در جهت هماهنگی با موتور به منظور افزایش كارآیی و حداكثر اطمینان از كاركرد بهینه آن، اعمال شده است .

به طور كلی، هر روغن موتوری حاصل تركیب مواد اصلی شامل روغن پایه و مواد افزونی می باشد .

روغن پایه كه بر حسب نوع، بین 80 تا 95 درصد روغن موتور را تشكیل می دهد، غالباً از منابع معدنی یا نفت خام تهیه می شود . البته فرآیند تولید روغن پایه از نفت خام، پیچیده بوده و در ایران تنها سه شركت عمده از جمله پالایشگاه نفت پارس قادر به تولید روغن پایه هستند. در  سال های اخیر، روغن های پایه سنتزی نیز، حضور پررنگ تری یافته و برخی از تولید كنندگان روانساز، از تركیبات سینتتیك به جای روغن پایه معدنی استفاده می كنند. در حال حاضر به علت نوع و ساختار تركیبات سنتزی، امكان تولید آنها در داخل كشور وجود ندارد .

روغن‌های روان‌ساز دارای منشأ معدنی هستند و از نفت خام یا تصفیه روغن موتورهای کارکرده تهیه می‌شوند.


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
ادامه مطلب
[ جمعه بیست و ششم خرداد 1391 ] [ 15:30 ] [ مهدی مقیسه ]

با تداوم تولید خودرو در جهان و افزایش سرعت خودروها در جاده های درون و برون شهری نیاز این مرکبان سرکش فلزی به داشتن ترمزهایی بسیار مناسب با عملکردی بسیار دقیقتر حس شد و تلاش برای افزایش ضریب ایمنی خودروها با ایجاد تغییرات در سیستم ترمز توسط طراحان کارآزموده صنعت خودرو همراه بوده است.

یکی از پارامترهای بسیار مهم در عملکرد مناسب و بموقع ترمز خودرو روغن ترمز می باشد. آیا تاکنون به نقش و اهمیت و ویژگی های یک روغن ترمز مناسب فکر کرده اید؟ روغن ترمز ماده ای سنتزی(مصنوعی) بوده که از دسته سیالات هیدرولیک با کارآیی بالا می باشد و در برابر فشار تراکم ناپذیر است. می بایستی روغن ترمز را در محلی دور از نور و گردو غبار و رطوبت نگهداری کرد. البته روغن ترمز بشدت جاذب رطوبت بوده و با جذب رطوبت دچار افت دمای جوش می شود که این مسأله می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

نقطه جوش روغن ترمزها از ۱۸۵ درجه سانتیگراد به بالا می باشد و وجود آب یا رطوبت باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود و در ترمز زدن های متوالی بدلیل اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه چرخ گرمای زیادی تولید می شود و در نهایت با انتقال آن به روغن ترمز نیروی وارده به پیستونهای چرخ جهت ترمز گرفتن کاهش خواهد یافت. روغن ترمز بسته به سطح استاندارد نوع کیفیت و توصیه خودرو ساز به DOT3 و یا DOT4 تقسیم بندی می شوند.


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و پنجم خرداد 1391 ] [ 10:38 ] [ مهدی مقیسه ]
لوله ها در ساخت بسیاری از پروژه ها کاربرد دارند. در این مطلب لوله های سبز را به شما معرفی می نماییم. لوله ها انواع بسیار زیادی دارند و از جنس های متنوعی ساخته می شوند. با توجه به این که لوله های آب معمولاً در داخل اسکلت ساختمان جاسازی می شوند، باید نهایت دقت و تکنولوژی را در ساخت و انتخاب جنس آنها به کاربرد تا مقاومت و دوام بالایی داشته باشند زیرا در غیر این صورت صدمه ای که ناشی از عدم ثبات و استقامت در برابر عوامل مختلف به یک قسمت از سیستم لوله کشی وارد شود باعث اتلاف وقت و هزینه زیادی خواهد شد تا مجدداً آماده بهره برداری شود.

امروزه لوله های مسی و گالوانیزه به وفور در سیستم های لوله کشی به کار می روند ولی مشکلاتی نظیر زنگ زدگی، پوسیدگی، رسوب زدگی، یخ زدگی و... در این لوله ها هر ساله باعث رسیدن ضررهای زیادی به افراد می شود.

لوله های سبز یا لوله های PP-R از پلی پروپیلن رندم کوپلیمر نوع 3 ساخته می شوند، و ظاهر آن ها مانند پلاستیک های عادی است. این لوله ها قادرند در دمای 20 درجه سانتی گراد 20 بار، و در دمای 90 درجه سانتی گراد 10 بار فشار را تحمل نمایند.

از کاربردهای لوله های سبز می توان به لوله کشی ساختمان، تأسیسات حرارتی ساختمان، صنایع غذایی، سیستم های حرارت خورشیدی، خطوط هوای فشرده، صنایع کشتی سازی، هتل ها و بیمارستان ها، فاضلاب های صنعتی و محیط های اسیدی و قلیایی اشاره نمود.


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و پنجم خرداد 1391 ] [ 9:24 ] [ مهدی مقیسه ]

 ترمز وظيفه دارد با توليد نيروي اصطکاکي مناسب انرژي جنبشي چرخ متحرکي را که تحت تاثير نيروي موتور مي باشد را گرفته و به انرژي حرارتي تبديل کند و سپس انرژي حرارتي را در فضا پخش نمايد که اين عمل اتومبيل از حالت حرکت به حالت سکون و يا از سرعت ان کاسته مي شود در ترمز هاي  اوليه که براي اتومبيل ايجاد گرديده بود  و با اصطکاک بين چرخ و لقمه  لاستيکي ترمز که اهرم  دستي بوسيله راننده کشيده و با  اصطکاک موجود باعث متوقف شدن اتومبيل مي شود.
طرز کار ساده و مقدماتي ترمز : زماني که راننده به وسيله پاي خود روي پدال ترمز فشار مي اورد و اين فشار باعث جلو رفتن پيستون پمپ  اصلي ترمز شده و پيستون روغن ترمز موجود در سيلندرترمز که جلوي پيستون قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حرکت خود در داخل سيلندر انرا با  فشار  زياد از  طريق  لوله هاي  فولادي  رابط  که در  مقابل  فشارهاي جانبي بسيار مقاوم مي باشد را به سمت سيلندر چرخها رانده و به اين وسيله باعث جابجائي پيستونهاي داخل سيلندرچرخ شده و پيستونها فشار خود را به  کفشکهاي ترمز منتقل کرده و کفشکها را به کاسه چرخ مي چسباند واضح است که اين عمل باعث به وجود امدن  اصطکاک بين کاسه و کفشکها شده و انها را از حرکت باز ويا حرکت ان را کند مي کند.
ترمزها از ديد کلي به دو دسته اصطکاکي و الکتريکي تقسيم بندي مي گردند. ترمزهاي اصطکاکي از رايجترين ترمزها مي باشد که امروزه در صنايع خودروسازي بکار گرفته مي شوند و خود به دو دسته ديسکي و کاسه اي تقسيم بندي مي گردند.هر کدام از اين ترمزها داراي مزايا و معايب خاص خود مي باشند. ترمزهاي کاسه اي معمولاً قوي تر از ترمزهاي ديسکي عمل مي کنند مخصوصاً اگر از نوع خود قفل کن باشند. به همين دليل در اکثر ماشين هاي سنگين از اين نوع استفاده مي گردد. در عوض کنترل پذيري ترمزهاي ديسکي به مراتب بهتر از ترمزهاي کاسه اي مي باشد چون نيروي وارده بر ديسک متناسب با نيروي وارده بر پدال مي باشد و از اين رو کنترل ABS با اين نوع ترمزها توصيه مي گردد.
ترمزهاي ديسکي داراي انتقال حرارت بهتري از نوع کاسه اي مي باشند همچنين در شرايط باراني به دليل نيروي گريز از مرکز قابليت بهتري براي دفع آب دارند و ترمزگيري را مطمئن تر مي سازند.

اما ترمزهاي الکتريکي که شايد استفاده تجاري از آن در خودروها به يک دهه هم نمي رسد در اين نوع ترمزها يک روتور ( آرميچر) کوپل شده با محور گردنده وجود دارد که درون يک استاتور مي چرخد. به محض ترمزگيري جرياني در استاتور القاء شده و اين مجموعه همانند يک ژنراتور عمل مي کند و انرژي توليد شده از اين مجموعه باطري ها را شارژ مي کنند. در حقيقت در ترمزهاي معمولي، انرژي جنبشي ( مکانيکي) بر اثر اصطکاک به گرما تبديل مي گردد اما در ترمزهاي الکتريکي انرژي مکانيکي به الکتريکي تبديل و در باطري ها ذخيره مي گردد. از اين نوع ترمزها معمولاً در خودروهاي هيبريدي استفاده مي شود.
سيستمهاي ترمز اصطکاکي معمولاً به دو نوع هيدروليکي (روغني) و پنوماتيکي (بادي) تقسيم مي شود که در ماشينهاي رده سواري از نوع هيدروليکي و در ماشينهاي سنگين از نوع پنوماتيکي استفاده مي گردد.

ترمز هيدروليک يا روغني :
 مفهوم هيدروليک : مفهوم هيدروليک عبارت است از خواص مايعات که طبق قانون  پاسکال مايعات غير قابل تراکم مي باشند و  هميشه  حالت تراکم  ناپذير  خود را حفظ  مي نمايد  و به همين خاطر زماني که به يک ظرف مايع فشاري وارد شود فشار روي مايع حجم ان را تقليل نخواهد داد و حجم ان حتي اگر فشار به ميزان زيادي هم اضافه شود در نهايت  ثابت خواهد ماند  اما  بر  خلاف مايعات گازها  قابل تراکم مي باشند پس بطور کلي از خاصيت غير قابل  تراکم   بودن مايعات استفاده کرد و دستگاه هاي  هيدروليکي  از قبيل ترمز  و کمک فنرها  و فرمانهاي هيدروليکي و جکها را درست کرده اند.


موضوعات مرتبط: آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی، فصل5:کار با فلز و خودرو
ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم خرداد 1391 ] [ 14:58 ] [ مهدی مقیسه ]

جوشكاري و برشكاري با استفاده از اشعه ليزر از روشهاي نوين جوشكاري بوده كه در دههاي اخير مورد توجه صنعت قرار گرفته و امروزه به خاطر كيفيت ، سرعت و قابليت كنترل آن به طور وسيعي در صنعت از آن استفاده مي شود .به وسيله متمركز كردن اشعه ليزر روي فلز يك حوضچه مذاب تشكيل شده و عمليات جوشكاري انجام مي شود .

جوشکاری با لیزر

جوشكاري و برشكاري با استفاده از اشعه ليزر از روشهاي نوين جوشكاري بوده كه در دههاي اخير مورد توجه صنعت قرار گرفته و امروزه به خاطر كيفيت ، سرعت و قابليت كنترل آن به طور وسيعي در صنعت از آن استفاده مي شود .به وسيله متمركز كردن اشعه ليزر روي فلز يك حوضچه مذاب تشكيل شده و عمليات جوشكاري انجام مي شود .

اصول كار و انواع ليزرهاي مورد استفاده در جوشكاري :

به طور عمده از دو نوع ليزر در جوشكاري و برشكاري استفاده مي شود : ليزرهاي جامد مثل Ruby و ND:YAG و ليزرهاي گاز مثل ليزر CO2 . در زير اصول كار ليزر Ruby كه از آن بيشتر در جوشكاري استفاده مي شود توضيح داده مي شود . اين سيستم ليزر از يك كريستال استوانه اي شكل Ruby (Ruby يك نوع اكسيد آلومينيوم است كه ذرات كرم در آن پخش شده اند . ) تشكيل شده است . دو سر آن كاملا صيقلي و آينه اي شده و در يك سر آن يك سوراخ ريز براي خروج اشعه ليزر وجود دارد . در اطراف اين كريستال لامپ گزنون قرار دارد كه لامپ فوق براي كار در سرعت حدود 1000 فلاش در ثانيه طراحي شده است . لامپ گزنون با استفاده از يك خازن كه حدود 1000 بار در ثانيه شارژ و تخليه شده فلاش مي زند و هنگامي كه كريستال Ruby تحت تاثير اين فلاش ها قرار بگيرد اتمهاي كرم داخل شبكه كريستالي تحريك شده و در اثر اين تحريك امواج نور از خود سطع مي كنند و با باز تابش اين اشعه ها در سطوح صيقلي و تقويت آنها اشعه ليزر شكل مي گيرد . اشعه ليزر شكل گرفته از سوراخ ريز خارج شده و سپس به وسيله يك عدسي بر روي قطعه كار متمركز شده كه بر اثر برخورد انرژي بسيار زيادي در سطح كوچكي آزاد مي كند كه باعث ذوب و بخار شدن قطعه و انجام عمل ذوب مي شود .

محدوديت ليزر Ruby پيوسته نبودن اشعه آن است در حاليكه انرژي خروجي ان بيشتر از ليزر هاي گاز مانند ليزر CO2 است كه در آنها اشعه حاصله پيوسته است، از ليزر CO2 بيشتر به منظور برش استفاده مي شود و از ليزر ND:YAG بيشتر براي جوشكاري آلومينيوم استفاده ميشود .

از انجا كه در اين روش مقدار اعظمي از انرژي مصرف شده به گرما تبديل مي شود اين سيستم بايد به يك سيستم خنك كننده مجهز باشد .

در جوشكاري ليزر دو روش عمده براي جوشكاري وجود دارد : يكي حركت دادن سريع قطعه زير اشعه است تا كه يك جوش پيوسته شكل بگيرد و ديگري كه مرسوم تر است جوش دادن باچند سري پرتاب اشعه است .

در جوشكاري ليزر تمامي عمليات ذوب و انجماد در چند ميكروثانيه انجام مي گيرد و به خاطر كوتاه بودن اين زمان هيچ واكنشي بين فلز مذاب و اتمسفر انجام نخواهد شد و از اين رو گاز محافظ لازم ندارد .

طراحي اتصال در جوشكاري ليزر : بهترين طرح اتصال براي اين نوع جوشكاري طرح اتصال لب به لب مي باشد و با توجه به محدوديت ضخامت در آن مي توان ازطرح اتصال هاي T يا اتصال گوشه نيز استفاده نمود .

مزاياي جوشكاري ليزر :

- حوضچه مذاب مي تواند داخل يك محيط شفاف ايجاد شود ( باعكس روشهاي معمولي كه هميشه حوضچه مذاب در سطح خارجي آنها ايجاد مي شود ) .

- محدوده بسيار وسيعي از مواد را مانند آلياژها با نقاط ذوب فوق العاده بالا ، مواد غير همجنس و ... را ميتوان به يكديگر جوش داد .

- در اين روش ميتوان مكان هاي غير قابل دسترسي را جوشكاري نمود .

- از آنجا كه هيچ الكترودي براي اين منظور استفاده نمي شود نيازي به جريانهاي بالا براي جوشكاري نيست .

- اشعه ليزر نياز به هيچگونه گاز محافظ يا محيط خلايي براي عملكرد ندارد .

- به خاطر تمركز بالاي اشعه منطقه HAZ بسيار باريكي در جوش تشكيل ميشود .

- جوشكاري ليزر نسبت به ساير روشهاي جوشكاري تميز تر است .

محدوديت ها و معايب جوشكاري ليزر :

سيستم هاي جوشكاري ليزرنسبت به ساير دستگاههاي سنتي جوشكاري بسيار گران هستند و در ضمن ليزرهايي مانند Ruby به خاطر پالسي بودن اكثر آنها از سرعت پيشروي كمي برخوردارند ( 25 تا 250 ميليمتر در دقيقه ) . همچنين اين نوع جوشكاري درراي محدوديت عمق نيز مي باشد .

موارد استفاده اشعه ليزر :

از اشعه ليزر هم به منظور برش و هم به منظور جوشكاري استفاده مي شود . اين نوع جوشكاري در اتصال قطعات بسيار كوچك الكترونيكي و در ساير ميكرو اتصال ها كاربرد دارد . از اشعه ليزر ميتوان در جوش دادن آلياژها و سوپر الياژها با نقطه ذوب بالا و براي جوش دادن فلزات غير همجنس استفاده نمود . به طور كلي اين روش جوشكاري براي استفاده هاي دقيق و حساس استفاده ميشود . از اين روش ميتوان در صنعت اتومبيل و مونتاژآن براي جوش دادن درزهاي بلند استفاده نمود.


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه هفدهم خرداد 1391 ] [ 21:20 ] [ مهدی مقیسه ]

از بالای کوره بلند ، کانه یا کانی آهن ، کک و سنگ آهک را که "گداز آور" یا "بار کوره" نیز می‌نامند، وارد می‌کنند و از پایین کوره نیز جریان شدیدی از هوای گرم می‌دهند. این هوای گرم گاهی با اکسیژن تقویت می‌شود. هوای ورودی با کک یا همان کربن ، ترکیب شده ، به کربن منوکسید کاهیده می‌شود و مقدار قابل ملاحظه‌ای گرما آزاد می‌کند. در این مرحله دمای کوره بالاترین مقدار یعنی حدود 1500ċ را دارد.



بار کوره که در حال نزول است به تدریج گرم می‌شود. نخست رطوبت آن گرفته و سپس کانی آهن بطور جزئی توسط کربن منوکسید کاهیده می‌شود. در قسمت داغتر کوره ، کاهش کانی آهن به آهن فلزی ، تکمیل می‌شود و سنگ آهک نیز CO2 از دست می‌دهد و با ناخالصیهای موجود در کانی آهن (که بطور عمده سیلیسیم دی‌اکسید است) ترکیب شده ، سرباره مذاب تولید می‌شود. آهن مذاب و سرباره مذاب با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند و در ته کوره دو لایه جداگانه تشکیل می‌شوند.


واکنشهای این مراحل عبارتند از:




 در ناحیه پایینتری از کوره که داغتر است به  کاهیده می شود:


در داغترین ناحیه کاهش به آهن فلزی صورت می گیرد:


نقش سرباره

لازم به ذکر است که سرباره مذاب عمدتا کلسیم سیلیکات است و بوسیله اثر نمایی گدازآور بر روی هرزه سنگ تولید می‌شود. این سرباره بر روی آهن مذاب شناور است و به این ترتیب فلز را از اکسید شدن بوسیله هوای ورودی حفظ می‌کند.

نقش مقدار زیاد کک در کوره

واکنشهای کاهش اکسیدهای آهن برگشت پذیرند و کاهش کامل فقط وقتی صورت می‌گیرد که دی‌اکسید کربن حاصل را از بین ببریم. این کار توسط کاهش آن با مقدار زیاد کک صورت می‌گیرد.
 

گاز خروجی از بالای کوره

گازی که از بالای کوره خارج می‌شود، بطور عمده از منواکسید کربن و نیتروژن موجود در هوای دمیده شده ، تشکیل می‌شود. این مخلوط گازی داغ را با هوا ترکیب می‌کنند تا منواکسید کربن آن بسوزد و محصولات این احتراق را که گرمای بیشتری دارد از درون دستگاه تبادل گرما عبور می‌دهند و به کمک آن هوای ورودی را گرم می‌کنند.

جایگزین هوا در بعضی از کوره‌ها

در بعضی کوره‌ها به جای هوا از اکسیژن نسبتا خالص استفاده می‌کنند. در این مورد ، ابعاد کوره کوچکتر و دمای آن قدری زیادتر است و مونواکسید کربن حاصل نسبت به مخلوط نیتروژن و مونواکسید کربن ،سوخت بهتری است.

موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه هفدهم خرداد 1391 ] [ 20:37 ] [ مهدی مقیسه ]
ریشه لغوی 

رینگ یک کلمه انگلیسی (Ringe) است که به همان شکل اصلی در زبان ما رایج شده است و معنای آن حلقه می‌باشد و در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می‌شود که در روی پیستون قرار می‌گیرند. 

رینگ پیستون چیست؟ 

برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر توجه کنید. در نظر بگیرید که یک قوطی کنسرو ماهی را به سطح صافی مثل یک تکه فلز ، شیشه آینه‌ای و... تکیه دهید حال از کنار به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از لبه‌های فوقانی و تحتانی که مقداری برجسته‌تر است به سطح مذکور چسبیده است و مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگ‌های پیستون همان برجستگیها می‌باشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون. 


وظیفه رینگ‌های پیستون :

در استفاده از رینگ‌ها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال می‌شود که اهم آنها عبارتند از:

- کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر تا حداقل ممکن

- نگهداری و حفظ تراکم در قسمت فوقانی پیستون

- جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد

- کنترل روغن و روغنکاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون

- انتقال حرارت از پیستون به دیواره سیلندر


ساختار رینگ‌های پیستون :

رینگ‌های پیستون از جنس چدن خاکستری ساخته می‌شوند، زیرا فلزی است مقاوم که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان می‌دهد و در ضمن دارای قابلیت ارتجاعی خوبی می‌باشد. تعدا رینگ‌ها در هر پیستون بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر می‌باشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما موتورهای دیزلی معمولا دارای 5 تا 7 رینگ در هر پیستون می‌باشند .


انوع رینگ‌ها :

رینگ‌ها برحسب کار مخصوصی که انجام می‌دهند و نیز برحسب محل قرارگیری شان بر روی پیستون طبقه‌بندی می‌گردند. بر این اساس رینگ‌ها به دو گروه رینگ های متراکم و رینگ‌های روغن تقسیم می‌شوند. 


طرز کار رینگهای مختلف :
رینگ‌های متراکم 
این رینگ‌ها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز در زمان قدرت جلوگیری می‌کند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی سیلندر قرار داده شده است. رینگ‌های متراکم با انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بوجود می‌آورند.
رینگ‌های متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و همچنین توسط فشار احتراق که در زمان محترق شدن سوخت در پشت آنها بوجود می‌آید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر می چسبند. رینگ‌های متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون قرار می‌گیرند (شیارهای بالاتر از رینگ‌های روغن). 
رینگ‌های روغنی 
یکی از انواع رینگ‌های شیاردار ، سوراخ‌دار یا چاک‌دار می‌باشند و معمولا در پایین‌ترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار می‌گیرند. کار رینگ‌های روغن این است که پخش روغن روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی روغن جلوگیری نمایند. 
کاربرد ویژه رینگ‌های پیستون : 
برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کننده‌های فنری در پشت رینگ‌های روغن استفاده می‌شود. در بعضی از موتورهای رینگ‌های روغن هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ضمن هر رینگ دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن می‌توان قطر رینگ‌ها را در موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن پیستون داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد.

موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه هفدهم خرداد 1391 ] [ 20:31 ] [ مهدی مقیسه ]

موتورهاي بنزيني گرچه تا حدزيادي بهبود يافته‌ و اصلاح شده‌اند، اما هنوز بازده بالايي براي تبديل انرژي شيميايي به توان مكانيكي ندارند. بيشترين ميزان انرژي موجود در بنزين (شايد 70درصد) به گرما تبديل مي‌شود و مهم‌ترين وظيفه سيستم خنك‌كاري خودرو، مراقبت و استفاده صحيح از گرماي ايجاد شده است. 
در واقع، نخستين وظيفه سيستم خنك‌كاري خودرو، جلوگيري از گرم‌شدن بيش از حد مجاز خودرو ازطريق انتقال گرما به هواي بيرون خودرو است. موتور خودرو، بهترين عملكرد را در دماي مناسب و بهينه بالاي خود دارد. وقتي موتور سرد است، عملكرد اجزاي آن با نقصان مواجه مي‌شود و بازده موتور كمتر و در نتيجه آلودگي ايجاد شده بيشتر مي‌شود. بنابراين، ديگر وظيفه مهم سيستم خنك‌كاري خودرو اين است كه به موتور اجازه دهد با سرعت ممكن به دماي بالاي بهينه و مناسب برسد و گرم شود، سپس موتور را در دمايي ثابت نگه دارد. درون موتور خودرو، سوخت به طور دائم مي‌سوزد و عمل احتراق انجام مي‌شود. گرماي حاصل از احتراق، به ميزان زيادي از طريق اگزوز خارج مي‌شود، اما مقداري از گرماي ايجاد شده به داخل موتور رسوخ كرده و باعث افزايش دما و در نهايت گرم شدن موتور مي‌شود.
موتور، زماني خوب كار مي‌كند كه دماي مايع سردكننده، حدود 93درجه سانتي‌گراد يا حدود 200 درجه فارنهايت باشد. در اين دما:
- محفظه احتراق به اندازه كافي گرم مي‌شود تا احتراقي بهتر و آلودگي كمترحاصل شود.
- لزجت روغن موتور كمتر و در نتيجه عملكرد اجزاي آن روانتر و درنهايت ميزان اتلاف توان موتور كمتر مي‌شود.
- فرسايش قطعات و اجزاي فلزي كمتر مي‌شود.

خنک¬کاری در موتور دو علت دارد:
۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به¬طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک¬کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک¬کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک¬کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.
¬هنگام راه¬اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به¬سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ¬بهره¬برداری می‌رسد باید سیستم خنک¬کاری فعالیتش را آغاز کند.
نمایه سیستم خنک¬کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. باید درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی¬الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.
البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می¬شود و فشار داخل رادیاتور به¬شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.
جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می¬کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می¬رود و موجب کاهش قدرت خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.

موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه هفدهم خرداد 1391 ] [ 20:30 ] [ مهدی مقیسه ]

 
همه ساله با نزدیک شدن فصل سرما موجی از مصرف ضدیخ در دارندگان خودرو شروع می شود . متاسفانه به دلیل نبود آگاهی های کافی در این زمینه برای مصرف کننده ، گاهی وقتها مشکلاتی برای مصرف کننده پیش می آید ، در این مطلب نکاتی را که باید برای انتخاب و مصرف ضدیخ در نظر گرفت ، شرح خواهم داد.
ابتدا ببینیم ضدیخ چیست:
سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه با نام مونو اتیلن گلایکول و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی و بهبود کیفیت ضدیخ تشکیل شده. در واقع وظیفه اصلی ضدیخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است و اولویت بعدی جلوگیری از یخ زدگی یا خوش آوردن موتور در فصول سرد و گرم سال است.
ضدیخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
 . ضدیخ های با پایه معدنی : که عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پر مصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور یک سال است. 
2. ضدیخ های پایه آلی: که به واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها دارای طول عمر طولانی تری نسبت به ضدیخ های معدنی هستند . این ضدیخ ها زمان کارکردشان در موتور سه سال است.
یکی دیگر از مسایلی که مصرف کننده از آن آگاهی کافی ندارد ، چگونگی مصرف ضدیخ است. بهترین روش مصرف ضدیخ در موتور استفاده از مخلوط ضدیخ و آب با نسبت ۵۰٪ است. برای مثال در خودرو پژو ۲۰۶ که حجم سیستم خنک کننده آن ۷ لیتر است ، باید ۵/۳ لیتر آب را با ۵/۳ لیتر ضدیخ مخلوط کرده و در خورو استفاده نمود.
نکته بسیار مهم این است که ضدیخ را نباید فقط در فصل سرد سال استفاده کرد، بلکه باید در تمام طول سال و آنهم به دلیل اهمیت حفظ موتور از خوردگی مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجه اینکه مهم ترین وظیفه ضدیخ ، محافظت از خوردگی در موتور ، بخصوص در فصل های گرم سال است. پس باید به خاطر داشته باشیم که وجود ضدیخ در موتور در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد.

اهميت کاربرد ضد يخ ها و انواع آن
تجربه نشان داده است استفاده از خنک کننده ها يا ضديخها نه تنها به حفاظت از موتور خودرو در برابر يخ زدن کمک مى کند بلکه مانع از خوردگى اجزاى آن شده و همزمان با دفع حرارت توليد شده، تعادل حرارتى را در کل موتور برقرار مى کنند.
در موتورهاى ديزلى سنگين تنها يک سوم از کل انرژى توليد شده توسط موتور، براى به حرکت در آوردن خودرو به کار گرفته مى شوند و يک سوم ديگر آن به وسيله اگزوز خارج شده و باقيمانده انرژى توسط سيال خنک کننده دفع مى شود. اين دفع حرارت منجر به بالا رفتن دما مى شود و ايجاد حرارت زياد باعث تسريع خرابى روغن و در پى آن خرابى موتور مى شود.
آب بهترين سيال در دفع حرارت است ولى بنا به دلايل متفاوتى براى کاهش نقطه انجماد سيال خنک کننده از ماده شيميايى گليکول به عنوان سيال پايه استفاده مى شود که معمولاً در توليد اين خنک کننده ها از مخلوط50/50 از اتيلن گليکول و آب استفاده مى کنند. در اين ترکيب ميزان مشخصى از عوامل بازدارنده نظير ضد کف، ضد خوردگى، رنگ و … نيز بکار گرفته مى شود و با وجود درصد بسيار کم اين ترکيبات افزودنى، نقش آنها در محصول نهايى حائز اهميت بالايى است و موجب متفاوت شدن انواع خنک کننده ها مى شود.
با پيشرفت علم، براى حفاظت از موتور تکنولوژيهاى متفاوتى در ساخت خنک کننده ها در برابر خوردگى ارايه شده است. در اروپا وجود مشکلاتى مانند سختى بالاى آب، توليدکنندگان را ملزم به توليد خنک کننده هايى فاقد ترکيبات فسفر کرده است. زيرا کلسيم و منيزيم موجود در آب سخت با بازدارنده هاى فسفاته واکنش داده و فسفات منيزيم و يا کلسيم توليد مى کنند که معمولاً به صورت رسوب بر روى بدنه داغ موتور نشست مى کنند و اين امر باعث اتلاف حرارت و يا ايجاد خوردگى مى شود.
 مروزه در اروپا با حذف ترکيبات فسفاته، خنک کننده هايى حاوى اکسيدهاى غيرآلى مانند سيليکات و کربوکسيلاتها ساخته شده است. کربوکسيلاتها بواسطه انجام واکنش هاى شيميايى داخلى با قرار گرفتن بر روى سطوح، مانع از خوردگى مى شوند. 
تکنولوژى که در آن از اختلاط کربوکسيلاتها و سيليکاتها استفاده مى شود به نام تکنولوژى پيوندى (هيبريدى) شناخته شده است، زيرا ترکيبى است از تکنولوژى غيرآلى و تکنولوژى آلى (کربوکسيلات ها).
در آسيا مشکل سازگارى با واشر پمپ آب و خاصيت ضعيف انتقال حرارت باعث شد که استفاده از خنک کننده هاى حاوى سيليکات ممنوع شده و بجاى آن از مخلوط کربوکسيلاتها و فسفاتها استفاده شود. ساخت اين نوع از خنک کننده ها نيز به وسيله تکنولوژى هيبريدى بوده که با نوع اروپايى اش (مخلوط کربوکسيلاتها و سيليکاتها) متفاوت است. اين محصولات در رنگهاى متفاوتى مانند قرمز، نارنجى، سبز و … در بازار موجود است.
 نک کننده هاى بر پايه کربوکسيلاتها داراى طول عمر بالاترى هستند و ساخت اين محصولات به عنوان تکنولوژى برتر در اروپا و آسيا شناخته شده است. اين محصولات داراى محبوبيت بين المللى بوده و در فاصله زمانى تعويض طولانى، به خوبى از موتور در برابر خوردگى حفاظت مى کنند. در واقع حفاظت موتور در برابر خوردگى به واسطه خنثى کردن اسيدهاى کربوکسيليک و تبديل آنها به کربوکسيلات تامين مى شود، زيرا تمام خنک کننده ها در شرايط خنثى يا دامنه PH و قليايى (حدود7 يا بالاتر) عمل مى کنند. در واقع بيشتر خنک کننده ها در آغاز از يک اسيد قوى ساخته مى شوند. براى مثال خنک کننده هاى مرسوم بر پايه فسفاتها، شروع ترکيباتشان از اسيد فسفريک است. 
 ستفاده از کربوکسيلاتها در ترکيبات خنک کننده داراى مزاياى قابل توجهى است که عبارتند از: 
- حفاظت بهتر از آلومينيوم در دماهاى بالا
- انتقال بهتر حرارت و کارايى بهينه بر روى سطوح داغ موتور و لوله هاى رادياتور
- افزايش طول عمر سيال خنک کننده
تجربه نشان داده است که اين نوع سيالات با کارکرد بيش از32 هزار ساعت، کارايى بهترى از خود نشان داده اند و در انتهاى زمان، در آزمايش سرعتى، هنوز خنک کننده استفاده شده و تخليه شده از موتور مى توانست آزمايش هاى طراحى شده براى خنک کننده کار نکرده را با موفقيت پشت سر بگذارد.
 ر بازار، خنک کننده هاى زيادى با رنگها و کيفيت هاى متفاوت، موجود است. يک برنامه نگهدارى و تعميرات مناسب مى تواند کيفيت اين محصول را در موتور به طور دقيق بررسى کند. در اين زمينه روش هاى متفاوتى وجود دارد که يکى از آنها استفاده از رفرکتور براى تعيين نسبت گليکول به آب است. با تعيين ميزان اين نسبت مى توان ميزان قدرت حفاظت ضد يخ در برابر يخ زدگى و غلظت بازدارنده خوردگى در محلول را تخمين زد. 
کنترل حجم سيال خنک کننده در سيستم بسيار مهم است چرا که اگر سيال با سطح در تماس نباشد نمى تواند عملکرد مناسبى در خنک کردن موتور از خود نشان دهد.
 رپوش رادياتور نيز بخشى از اجزاى تکميل کننده سيستم است و به گونه اى طراحى شده است که فشار خاصى را تحمل کند. اگر فشار سيستم از حد طراحى شده پايين تر باشد، سيال خنک کننده در دماى پايين ترى مى جوشد و جوشش زود هنگام سيال مى تواند باعث خوردگى هاى متفاوتى در ارتباط با نقاط گرم و تماس نامناسب خنک کننده باشد. 
 ه طور کلى تجزيه خنک کننده ها زمانى که تمام اتيلن گليکول به مواد اوليه اش اسيد گليکوليک و اسيد فرميک تبديل شود ادامه مى يابد. اين مدت زمان در موتورهايى که در دماهاى بالا کار مى کنند و يا حجم هواى وارد شده به سيستم خنک کننده زياد است، بسيار سريعتر اتفاق مى افتد. با آزمايش PH مى توان PH سيال را بدست آورد، در بيشتر اين سيالات مى بايست ميزان PH ، بيشتر از عدد7 باشد ولى در برخى از آنها اگر ميزان PH بيشتر از عدد6/5 باشد نيز قابل قبول است. 
محصولات حاصل از تجزيه گليکول به صورت اسيدى هستند و باعث افت PH مى شوند که پديده خورندگى را با خود به همراه دارد. سرعت تجزيه خنک کننده ها با بکارگيرى عوامل بازدارنده با طول عمر بالا، کندتر شده و اطمينان از عملکرد درست تجهيزات زياد مى شود.
با استفاده از آزمايش »Strips « مى توان ميزان مواد بازدارنده مانند نيتريتها و موليبديتها در سيال خنک کننده را کنترل کرد. نيتريتها نسبت به ديگر بازدارنده ها، آسانتر از ترکيبات شيميايى سيال، آزاد مى شوند و به کمک اين آزمايش فقط ميزان سطح آنها مشخص مى شود. نيتريتهاى آزاد شده بر اثر پديده کاويتاسيون، با برداشت لايه هاى سليندر باعث خوردگى آن مى شود. در عوض بازدارنده هاى از نوع کربوکسيلاتها به دليل سرعت واکنش کندتر، خاصيت حفاظتى را در مدت طولانى ترى عهده دار مى شوند.
هم اکنون سازندگان تجهيزات اصلى (OEMs) خودرو، استفاده از خنک کننده هاى هيبريدى و کربوکسيلات ELC را توصيه مى کنند.
 ر موتورهاى ديزلى سنگين، برخى سازندگان استفاده از خنک کننده هاى سيليکاتى را توصيه مى کنند و در برخى ديگر خنک کننده هاى غيرسيليکاتى را مناسب مى دانند. 
به طور خلاصه مى توان گفت که نوع خنک کننده قابل استفاده براساس نوع نيازمندى سازندگان تجهيزات اصلى OEMs تعيين مى شود. نقش خنک کننده ها در موتور خودرو بسيار حياتى است و در برقرارى تعادل حرارتى و حفاظت در برابر خوردگى در تمام موتور خودرو تاثير بسزايى دارد. يک تحقيق در اين زمينه نشان داده است که60 درصد از موارد تخريب موتور در بخش موتورهاى ديزلى مربوط به خنک کننده هاى نامناسب است. بنابراين استفاده از خنک کننده هاى با کيفيت مطلوب از توليدکنندگان معتبر، شرايط مناسبى را در خصوص کارکرد موتور ايجاد کرده و مشکلات خوردگى را مرتفع مى سازد.

 از آنجاییکه عموم مردم آگاهی کافی نسبت به مطلب بالا را ندارند ، همانند گذشته های دور ، ضدیخ را فقط در فصل سرد سال مورد استفاده قرار می دهند و پس از پایان این فصل اقدام به جایگزینی آن با آب خالص می کنند. این امر باعث می شود ، آب بدون مواد بازدارنده از خوردگی و زنگ زدگی موجود در ضدیخ، در خودرو به گردش درآید و باعث خوردگی سیستم شود. 
 از طرفی در ضدیخ ترکیباتی وجود دارد که از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیات جلوگیری می کنند. استفاده از اب خالص باعث رسوب این مواد برروی محل های خورده شدهدر رادیات می شود و از نمایان شدن این نقاط جلوگیری می کند. پس از گذشت فصل گرم و ورود مجدد به فصل سرد ، مصرف کننده با تصور محافظت از خودرو و افزایش عمر آن اقدام به استفاده از ضدیخ می نماید. 
با استفاده از محلول مناسب ضدیخ و آب (ترکیب مناسب در "ضدیخ خودرو" شرح داده شد) ، ضدیخ شروع به انجام وظیفه اولیه خود ، یعنی از بین بردن رسوبات از روی سطوح داخلی موتور و رادیات می نماید، در اثر این اتفاق محل های خودرده شده که توسط رسوبات پوشیده شده بود بدون پوشش گردیده و دچار نشتی می شوند.
این پدیده باعث بروز دردسر های گوناگونی برای تعمیر و رفع مشکل در خودرو می شود، که اگر به موقع تشخیص داده نشود به علت کمبود آب، موتور جوش آورده و آسیب جدی می بیند، در حالی که تمام این اتفاق ها می توانست با استفاده مداوم از ضدیخ در سیستم خنک کننده خودرو رخ ندهد.
نتیجه: ضدیخ را باید در تمام طول سال در خودرو استفاده کرد.
دلیل اصلی تولید آن انتقال حرارت بوده است.

در زمانهای گذشته برای انتقال حرارت تنها از آب استفاده می کردند اما بعدها به دلیل یخ زدن آب موتور در زمستان ، به آن (متانول) اضافه کردند اما متانول نیز باعث کاهش نقطه جوش در تابستان می شد .
در نهایت (گلایکول) مورد استفاده قرار گرفت و نام ضد یخ برای آن انتخاب شد . ضد یخ علاوه برای انتقال حرارت یک مایع محافظت کننده در برابر نقطه انجماد و نقطه جوش است که باعث کاهش نقطه انجماد به 37- درجه افزایش نقطه جوش به 136 درجه می گردد .
معمولاً 95 درصد مواد ضد یخ (متو اتیلن گلایکول) (MEG) است که نقطه انجماد آب و جوش آن را افزایش داده و برای جلوگیری از خورندگی قطعات فلزی توسط آب ، از فسفات استفاده می شود همچنین مواد فلوئورسنت که باعث رنگی شدن آن می شود.


موضوعات مرتبط: دانستنی های حرفه وفن، فصل5:کار با فلز و خودرو
[ چهارشنبه هفدهم خرداد 1391 ] [ 20:28 ] [ مهدی مقیسه ]

 کیسه هوا یکی از تجهیزات ایمنی در وسایل نقلیه است.کیسه های هوا یک هزارم  ثانیه پس از یک تصادف یا ضربه ناگهانی  پر از باد شده و در هنگام سانحه بین سر شخص و قسمت های سخت داخلی خودرو را پر می کندو کمترین ضربه ممکنه را به راننده  وارد می کند .

اکثر کیسه های هوای معمولی در محلی بین قربیلک فرمان و یا در داشبورد خودرو جا سازی می شوند.تا در هنگام ضربه ناگهانی مانع از برخورد سر راننده یا سرنشین به فرمان یا داشبورد شود و مانند بالشی نرم صورت آنها را می پوشاند.


با پیشرفت فن آوری و رعایت نکات ریز ، ایمنی در هنگام سانحه چندین برابر شده است. مثلا : یقین از این که شخص پس از باز شدن کیسه هوا می تواند به راحتی نفس بکشد یا نه و یا این که صدای باز شدن کیسه باعث وحشت سرنشین نشود .

  اغلب کیسه هوا طوری طراحی شده اند که از سرعت 10 تا 12mph  در حالت آماده باش (stand by)قرار می گیرند . برخی از تولید کنندگان  به این نتیجه رسیده اند که اغلب مردم در سرعت های پایین از کمربند استفاده نمی کنند و وسایل ایمنی را در این سرعت ها مزاحم آسایش خود می دانند . بنابراین کیسه های هوای تولید این کمپانی ها در 16 mph  فعال می شود .



موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
ادامه مطلب
[ شنبه سیزدهم خرداد 1391 ] [ 16:35 ] [ مهدی مقیسه ]

یکی ازتقسیم بندی های مرسوم اتصالات عبارت است از :

         1 – اتصالات دائم

        2 – اتصالات موقت

اتصال دائم:

        اتصال دائم به اتصالی گفته می شود که برای جداسازی آن ها وسیله اتصال و قسمتی از قطعات متصل شده یا تمامی آن ها آسیب ببیند. به همین دلیل به اتصالات دائم اتصالات جدانشدنی هم می گویند. اتصالات دائم زمانی به کار گرفته می شود که نیازی به جدا سازی قطعات متصل شده وجود نداشته باشد. یعنی زمانی که مطمئن هستیم قطعات متصل شده تا آخر عمر ماشین نیازی به جداشدن ندارند از این نوع اتصال استفاده می کنیم. معمولا قطعاتی که عمرشان به اندازه ی عمر خود ماشین است و در طول عمرماشین نیازی به تعمیر یا تعویض ندارندبا استفاده از اتصال دائم به یکدیگر متصل می گردند. برخی از روش های ایجاد این اتصال عبارتند از :

      .  جوش کاری

      .  لحیم کاری

      .  پرچ کاری

      .  چسب کاری

      .  اتصالات پرسی انطباق

اتصال موقت

اتصال موقت اتصالی است که در آن جداسازی اتصال بدون آسیب دیدن وسیله اتصال و قطعات اتصال داده شده صورت می گیرد. عمل اتصال و جداسازی در اتصال موقت می  تواند به دفعات صورت بگیرد بدون آن که موجب خرابی یا آسیب اتصال دهنده و قطعات اتصال داده شده باشد. به همین دلیل به اتصال موقت ، اتصال جداشدنی نیز گفته می شود. از اتصال موت زمانی استفاده می شود که بدانیم نیاز و یا ضرورتی وجود دارد که موجب می شود بخواهیم قطعات متصل شده را پس از اتصال از یکدیگر جدا کنیم . دلیل عمده ی استفاده از اتصال موقت در ماشین های مکانیکی نیاز به تعویض قطعات برای تعمیر و یا جایگزینی آن قطعات است . مثلا قطعه ای که عمر کوتاه تری نسبت به عمر خود ماشین دارد. مسلما در طول عمر ماشین نیاز به تعویض خواه داشت بنا براین عاقلانه است که این قطعه جوری به دیگر اجزاء متصل باشد که امکان جدا شدن آن بدون آسیب دیدگی دیگر اجزاء ممکن باشد . اتصال موقت به روش های مختلفی قابل اجرا است که برخی از آنها عبارتند از :

         .   پیچ

         .   مهره

         .   خار

         .   گوه

         .   پین

         .   اتصالات اصطکاکی  


موضوعات مرتبط: آموزش حرفه وفن دوم راهنمایی، فصل5:کار با فلز و خودرو
[ شنبه سیزدهم خرداد 1391 ] [ 16:24 ] [ مهدی مقیسه ]

از نظر علمی ‌، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست می‌آید.

نگاه اجمالی
آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها ، استفاده می‌شد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته می‌شد.
مفاهیم آهک مرده و آب آهک
هرگاه بر روی اکسید کلسیم (آهک زنده) ، آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب ، گرما ایجاد می‌کند که موجب بخار شدن قسمتی از آب می‌شود. در این عمل ، آهک بر اثر جذب آب ، متورم شده ، سپس به‌صورت گرد سفیدی در می‌آید که اصطلاحا «آهک مرده» نامیده می‌شود، (زیرا در تماس با آب ، دیگر واکنشی از خود نشان نمی‌دهد) و این عمل را شکفته شدن آهک نیز می‌گویند.

هر گاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می‌شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده هیدروکسید کلسیم در آب است، حاصل می‌شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه هیدروکسید سدیم ، آمونیاک ، هیدروکسید فلزات ، پرکلرین و به‌ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می‌رود.


موضوعات مرتبط: آموزش حرفه وفن اول راهنمایی، فصل5:کار با فلز و خودرو، فصل6:ساختمان سازی
ادامه مطلب
[ جمعه دوازدهم خرداد 1391 ] [ 10:31 ] [ مهدی مقیسه ]

بوکسیت که کانی اصلی آلومینیوم می‌باشد یکی از کانسارهایی است که به روش غنی شدگی طی فرآیندهای هوازدگی بوجود آمده است. بوکسیت در آب و هوای گرمسیری بارانی همراه با لاتریت تشکیل می‌شود. وقتی سنگ منشا غنی از آلومینیوم در معرض هوازدگی شدید و طولانی قرار بگیرد بیشتر عناصر اصلی آن نظیر کلسیم و سدیم و سیلیس در نتیجه شستشو از محیط خارج می‌شود و بر میزان آلومینیوم آن افزاوده می‌شود. با گذشت زمان خاکی غنی از آلومینیوم به نام بوکسیت حاصل می‌شود که می‌توان از آن آلومینیوم استخراج کرد.


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ جمعه دوازدهم خرداد 1391 ] [ 10:11 ] [ مهدی مقیسه ]


موضوعات مرتبط: فصل5:کار با فلز و خودرو
[ پنجشنبه یازدهم خرداد 1391 ] [ 17:54 ] [ مهدی مقیسه ]

جاگوار 

جاگوار

در ميان خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجسته‌اي دارد. آنچه از نام اين خودرو بر مي‌آيد جاگوار نام يك پلنگ درنده است كه به دنبال شكار مي‌گردد.

 


شورولت 

شورولت

نشان شورولت كه شبيه علامت جمع است به يكي از سفرهاي ويليام دورانت موسس اين شركت به پاريس بازمي‌گردد.
دورانت در اين سفر مجذوب طرح يكي از كاغذهاي ديواري مي‌شود و چند سال بعد در سال 1913 وي مبناي طراحي لوگوي برخي از خودروهاي توليدي خود كه نامشان را از لوئيس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاريت گرفته بود قرار داد.

 


سيتروئن

سیتروئن

علامت رو به بالاي سيتروئن اين تصور را در بيننده به وجود مي‌آورد كه آرم سيتروئن به معناي حركت رو به اعتلا و نزديك شدن به مهندسي پيشرفته است؛ اما چنين نيست. آندره سيتروئن كار در صنعت موتور را با توليد چرخ دنده آغاز كرد و علامتنظامي دوتايي در واقع سمبل دنده‌هاي چرخ دنده است.


موضوعات مرتبط: دانستنی های حرفه وفن، فصل5:کار با فلز و خودرو
برچسب‌ها: ابرکارخانه ها, با مخترعین و دانشمندان, نرم افزارهای آموزشی درس حرفه و فن, مدارهای الکتریکی حرفه و فن, آشنایی با بیماری ها
ادامه مطلب
[ دوشنبه هشتم خرداد 1391 ] [ 19:53 ] [ مهدی مقیسه ]
   ........   مطالب قدیمی‌تر >>

.: طراحی شده توسط مهدی مقیسه :.

موضوعات سایت
امکانات سایت